Четрдесет питања – четрдесет одговора (из споменара Добрице Ерића)

Прочитајте и сазнајте нешто више о Добрици Ерићу! Можда ћете онда боље схватити и разумети  његове песме!

ГРУЖА ЈЕ НАЈЛЕПШИ ДЕО ШУМАДИЈЕ

Отаџбина је заједничко Божје гнездо на планети у коме сви треба да живимо као једна породица, али злодух и његов наход нам то не дају

Лична карта?
Бивши чобанин и земљоделац, занатлија, аматер са петнаест неизучених заната, професионални песник и романописац за децу и одрасле и казивање својих песама.

Датум рођења?
22. август 1936. године — последњи дан Лава и почетак Девице, па ми се то и у животу некако помешало.

Место рођења?
Село Доња Црнућа у Горњој Гружи у Шумадији крај реке Груже, у близини манастара Враћевшнице, шумадијског Хиландара.

Родитељи?
Милош и Радмила Ерић, земљоделци и домаћини. Отац је умро у 85. години живота, а мајка сада има 98 година.

О завичају?
Моја Гружа је лепа као и песме о њој. И још лепша. Нема тог песника који може да опева лепоту Груже, и сликара који може да је наслика. То је најлепши део Шумадије. Парче раја, које је Бог намерно или нехотице испустио са неба. За Шумадију кажу да је срце Србије, а за Гружу да је срце Шумадије, што значи срце срца.

Најдража успомена из детињства?
Цело детињство је моја најдража успомена. И не знам шта бих могао посебно да истакнем. Можда празнике којима сам се много радовао, можда летње ноћи када сам са стрицем Лесом Солунцем, спавао напољу под липом или медунцима, можда купање у реци Гружи и купачице које сам гледао кришом из врбака… Можда ноћи у виноградима и дане на вашарима… Уосталом, све сам то опевао и описао у мојим књигама.

Прва љубав?
Она ми се догодила много раније, пре основне школе, онда када још нисам умео да разликујем лептире и девојчице, па сам сваком дана трчао за једним шареним лептиром који се увек претварао у девојчицу и за једном девојчицом која се увек претварала у лептира. То дивно чудо ми се и сада догађа…

Постоји ли особа или догађај који је дао неизбрисив печат Вашем будућем животу?
Било је више особа и више догађаја који су ми распаљивали машту и изазивали дивљење, али ја бих овде споменуо само једно име из наше народне поезије на којој сам одрастао, а то је Бановић Страхиња или Страхиња Бане из истоимене песме.

Да ли сте у младости имали узор и ко је то био?
У животу сви момци и девојке који су певали и играли на мобама, свадбама и вашарима, а у песништву Сергеј Јесењин и наш Алекса Шантић.

О срећи?
Срећа је бити жив и здрав, видети или бар чути све своје, радити вазда оно што срце воли или се одати сањалачкој доколици, заспати увече поред вољене особе и видети изјутра сунце на небу. То је срећа.

О љубави?
Већ сам одговорио… Треба све радити са четири руке и све гледати са четири ока, а при том имати само једно тело и једну душу. Ако није тако, онда је боље бити сам.

О животу?
Треба проживети сваки тренутак од јутра до вечери и од вечери до јутра, од врха до дна и обрнуто и сваки дан и сваку ноћ исто тако. Онда нам живот неће бити баш много кратак, јер колико тренутака – толико дана и ноћи, толико лепих малих живота који ће сачинити један велики људски живот достојан рађања и смрти.

О вери?
Вера је људска душа, друго име за Бога. Човек без вере је биће без душе. Људи без вере су као животиње, мада ја мислим да и животиње имају неку своју веру. Оне су остале исте кроз све векове и миленијуме а човек је постао много крволочнији и среброљубивији у цивилизацији него што је био у првобитном животу.

О слави?
Постоји само једна слава — крсно име православне породице. Ми, Ерићи, славимо Светог великомученика Евстатија. Све друго је људска таштина и самозадовољавајућа уобразиља, која брзо тамни и пролази.

О браку?
Брак је камен темељац за цео људски живот, који ја никад нисам успео да поставим баш како треба. То је светилиште које се у савременом свету често претвара у чистилиште, а понекад и у губилиште. Некад су човек и жена проводили дане и ноћи заједно и тако прирастали једно за друго, данас се све ређе виђају и ноћу, и отуђење је неминовно. Ипак, бољи је и најгори брак, него пуки усамљенички живот, да и не спомињем ове будуће бракове између два мушкарца и две жене, далеко било.

Шта је за вас породица?
То је Божји благослов. Оно због чега је Бог створио човека и жену и највише и најлепше што им је могао дати.

Кућа?
Божје гнездо на земљи, у коме живе људи и деца а око којег и ђаво кришом обилази.

Отаџбина?
Заједничко Божје гнездо на планети у коме сви треба да живимо као једна породица, али злодух и његов наход нам то не дају.

Праштање?
Праштање је божански џин, а заборав — ђавољи.

Кајање?
То је искрено признање да си нешто ружно урадио или рекао непромишљено, у срџби, нехају или обести, па ти то и Бог и људи праштају.

Највећа вредност у животу?
Отаџбина, Образ и Породица.

О деци?
Нова деца нису онаква какве су стари родитељи замишљали, па и заслужили, али ни свет и живот у свету нису онакви какве су деца замишљала и заслужила.

О здрављу?
Навешћу само ону народну пословицу: Здрав човек има хиљаду жеља, а болан само једну — да оздрави.

О новцу?
„На песнике паре не лете“, рече мајка славног руског песника Јесењина. Ја сам сељачко дете и никад нисам стекао градски однос према новцу. Није ме ухватило среброљубље, а није било прилике и да сам хтео. Трудим се да зарадим новац и волим да га делим мојима, а има их доста, хвала Богу. (Највише новца трошим на издржавање болесне мајке, која има, као што сам рекао, скоро 100 година). За себе трошим само онолико колико је најнужније, па моћ и чари новца никада нисам ни осетио. Али осетио сам лепоту давања и то не бих мењао низашта.

Омиљена музичка дела?
Изворне песме из Груже и Шумадије, руске хорске и народне песме, златни гласови Дивне Љубојевић и Биљане Крстић и „Хомољске мотиве“ Боре Дугића.

Песма коју често певушите?
Некада сам певушио свакодневно разне песме, а сада ми се свакодневно и једнолично плаче.

Омиљена књига?
Морам да споменем три: „Дневник о Чарнојевићу“, „Градинар“ и „Мали принц“.

Најдражи филм?
Руски, „Ждралови лете“.

О позоришту?
Ретко идем у позориште, јер се све чешће претвара у циркус, а циркусе нисам волео ни кад сам био мали.

Парфем?
Ливадска роса из моје Груже.

Боја?
Жута, боја зреле пшенице и сунцокрета.

Особине које ви највише цените код других људи?
Искреност, једноставност, скромност и људски, патриотски однос према својој земљи и свом народу.

Које бисте своје врлине најпре истакли?
Исте ове које сам већ навео.

А које мане?
Много волим своју земљу и свој напаћени народ, а то је данас велика мана.

Како се односите према непријатељима?
Исто као и они према мени, или према нама, само још горе.

Ваша најбоља одлука у животу?
Да се никада не бавим политиком и да никад не кажем ништа ружно о свом народу.

Ваша најгора одлука у животу?
Да напустим родно село, природу, завичај, значи — рај, и да пређем у град, у пакао.

Ваш највећи сан?
Да Србија васкрсне и да се Србима врати све оно што им је отето.

Верујете ли у онострано и постоји ли догађај у вашем животу за који немате објашњење?
Онострано је широк појам и ја о томе не размишљам, а рационално је све ово што нам се сада догађа.

Највећа радост у вашем животу?
Моја деца, моји унуци и моје песме.

Највећа туга?
Има их бар две највеће. Једна је лична, једна општа. Губитак брата Добривоја и распад и суноврат земље Србије, који се слави као узлет исто као што се славила победа на Космету.

Најдража успомена у животу?
Све што је прошло, постало је драга успомена, можда ће то најдраже тек да дође и да прође…

О ПРИЈАТЕЉСТВУ?

О пријатељству и пријатељима написао сам целу књигу песама, а једна од најдражих ми је песма „Дукат на језику“:

„Реч Пријатељ, то је дукат на језику
што даје сјај и одсјај људском лику
Колико пута је уста запевуше
Толико златника у чемеру душе.
Благо свима нама којима је дато
Благо пријатељства, то сребро и злато
Које светли у мраку и греје нам разум
И које нам се види на образу“

Мила Милосављевић | Глас јавности

Оставите одговор

