Када је плеоназам?

Плеоназам као језичка грешка састоји се у употреби сувишних речи и израза састављених од речи истог или сличног значења. У неким ситуацијама исправни су и типични плеоназми као што су стара баба, мало маче, мали пачићи, стари деда…

У реченици „Пред кућом је седео сасвим стари деда“ – израз стари деда није употребљен плеонастично. Зашто? Зато што појам деда није апсолутан. Под појмом деда подразумева се особа од 60 или више година. У наведеном примеру реч је о прецизирању појма деда, па отуда и нема плеоназма.                                                                                                 

Није плеоназам ни израз мало маче у реченици „Угледали су једно мало и велико (или веће)  маче“. У овим и сличним примерима јасно се види да се нешто ређа по величини.

Такође, није плеоназам ни израз мали пачићи у  Змајевој песми Пачја школа („…отвара се школа за пачиће мале“), због тога што се њиме означавају сасвим мали пачићи.                                                                                             

Да ли су плеонастичне реченице типа „Ја пишем“ и „Купио сам једну оловку“ кад се исти садржај може изразити реченицама „Пишем“ и „Купио сам оловку“. Одговор је: некад јесу, некад нису.

Ако говорно лице жели да нагласи да оно пише, а не неко други, рећи ће:Ја пишем“. То није плеоназам. У дргим ситуацијама довољно је само: „Пишем“. Заменица ја била би сувишна пошто се из глаголског облика пишем разуме које лице врши радњу.

Реченица Купио  сам оловку значи да сам купио баш ту оловку, а не, рецимо,  налив перо – док реченица „Купио сам једну оловку“ може значити да сам купио једну, а не две или више оловке, па отуда реч једну нема плеонастично значење. У оваквим случајевима плеоназам бисмо имали само кад плеонастична („Купио сам једну оловку“) и неллеонастична реченица („Купио сам оловку“) имају потпуно исто значење.

Изрази као: стари деда, мало маче, мали пачићи, ја пишем, једна оловка – пленазми су само када значе исто што и : деда, маче, пачићи, пишем, оловка.

    Учитељица Гоца

Једно мишљење на „Када је плеоназам?

  1. Повратни пинг: Плеоназми и позитивни добри коментари « Био-блог

Оставите одговор

